آشنایی با وینچ های برقی

وینچ برقی زنجیری چیست؟


وینچ (برقی) زنجیری به عنوان یک واحد یکپارچه شناخته می‌شود که در بسیاری از زمینه‌های صنعتی در تمام کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گونه بالابرها با وزن کم و ابعاد کوچک به اندازه 10 تن وزن را با اطمینان جا به جا می کنند.

وینچ های زنجیری و بکسلی هریک بسته به شرایط محیطی کاربرد های مختلفی دارند از جمله این شرایط می توان به میزان استفاده ، محل نصب و چگونگی استفاده از وینچ ها اشاره کرد.

در حقیقت همان اجزای سازنده وینچ های بکسلی در وینچ های زنجیری نیز بکار رفته است فقط در وینچ های بکسلی ، سیم بکسل بر روی درام پیچیده می شود اما در وینچ های زنجیری ، زنجیری توسط دانه گیر به داخل باکس زنجیری هدایت می شود. در حقیقت انتقال اجسام توسط وینچ های زنجیری از طریق کشیدن زنجیر در میان چرخ دنده ها انجام می شود و پس از پایان کار زنجیر داخل کیسه جمع می شود .

وینچ های زنجیری با ابعاد کوچک تر و نیز وزن کمتر برای جرثقیل های بازویی و منو ریل هنگامی که بار مرده (وزن وینچ) می بایست کم باشد مناسبند.
از آنجانیکه قطر درام در وینچ های بکسلی نسبت به قطر دانه گیر (که در واقع نقش درام را در وینچ های زنجیری بازی می کند) در وینچ های زنجیری بزرگتر است به همین جهت گشتاور ایجاد شده بر روی شفت خروجی گیربکس بزرگ تر شده ونهایتاً گیربکس و موتور قوی تری نیاز است و لذا ابعاد وینچ های سیم بکسلی نسبت به وینچ های زنجیری بزرگتر می باشد .

مزایای وینچ های زنجیری نسبت به بکسلی :

  • نیاز به نگهداری کم تری دارند.
  • ارزان تر هستند.
  • این وینچ ها حرکت های عمودی بدون انحراف ارائه می دهند .
  • دوام و مقاومت زنجیر در این وینچ ها بیشتر است .